0

Får pojkar ha nagellack?

 
 
 
 
 
Igår hade vi puts och ans av fyra skrotungar här hemma, hårklippning, nagelklippning och efteråt ville alla fyra (plus Sonja och Einar) gärna få nagellack. Med stor koncentration valdes färger och utförande och sen lackade jag sextio naglar på en kvart. Blått, grönt, rosa, lila och orange prydde sen små barnanaglar. Under gårdagen och dagen har dom sen glatt visat upp sina snygga naglar utan en tanka på huruvida killar kan ha nagellack. Men alldeles nyss kom Elias på att han ska till dagis imorgon och paniken riktigt lyste i ögonen på honom när han sorgset sa till storasyster att "alla kommer reta mej på dagis!". Det gör så jäkla ont i hjärtat av tanken på att det skulle kunna bli så. Att han vid fyra års ålder redan vet hur det är. Vad killar respektive tjejer förväntas vara. Hur man ska bete sig.
 
Anton har full koll på att pojkar gillar tjejer och vice versa. När jag talar om att killar kan gilla killar och tjejer gilla tjejer tittar han på mej med konstig blick och fnyser. Jag vet att jag inte är den enda som talar om det. Men det är så många fler som talar om motsatsen. Vilket känns förjäkligt. Idag, 2013, borde det inte vara något konstigt alls. Och jag vill verkligen pränta in det i mina barn. Jag vill inte att andra människors trångsynthet ska prägla deras åsikter. Och ändå ser jag hur det redan håller på att bli så. Jag försöker stå som motpol. Och varje gång någon nämner sånt nonsens runt mina barn så försöker jag snabbt vara där och förklara för miljonte gången att det är lika normalt att man gillar någon av samma kön. Och även förtydliga för personen i fråga att det inte är ok att säga något annat framför mina barn.
 
Elias kommer ibland, efter diskussion med någon kompis eller vuxen, och frågar mej,"visst mamma kan en kille pussa en annan kille?" Såklart svarar jag. Man får pussa vem man vill. Om den personen vill bli pussad. ;)
 
Storasyster, klok som få, svarade iallafall sin lillebror; Om någon säger nåt till dej, så går jag till fröken direkt och säger till! ♥ Jag har fantastiska barn, deras sexuella läggning intresserar mej inte. Jag bara hoppas att dom alltid vet att oavsett vem dom blir kära i så är det ok. Oavsett om det är en August eller en Lotta. Och jag hoppas att dom vid det laget förstått att deras mamma och pappa inte ser ngt konstigt i att dom skulle bli kär i någon av samma kön. Det har ju inget med könet att göra, utan har bara med kärlek att göra.
 
 
 
 
 

Kommentera här: