1

Riseberga Kloster och Amfiteater

Igår så gjorde jag och Svägerskan Fia och alla barn en utflykt till Riseberga Kloster utanför Fjugesta. Det vart uppskattat må ni tro. Ungarna for runt som vildar och sprang än hit, än dit. Vilket ju faktiskt var lite meningen med det hela!

Vi hade en underbar dag med strålande väder. Började äventyret hos Ante och Fia, där vi åt korv med bröd innan vi klämde in oss alla sju i våran bil för avfärd. När vi till sist kom hem, efter Riseberga och sen också lite sightseeing i Lekeberg så avslutade vi dagen med grillning och bus med Farbror Ante. :)

Håll i er, nu blir det bilder!




Vilket håll mamma? Vi började med att gå till Amfiteatern.

Eller ja, vissa av oss sprang faktiskt. ;)



Och så hittade Anton en skalbagge, som hette Olle. Han och Elias började nästan slåss om vem som skulle hålla honom. :) Liam tyckte dock det räckte gott och väl med att titta på den. ;) Och håll bestämt händerna bakom ryggen. Wilma hon är inte ett endaste dugg intresserad av små skalbaggar.







Så var vi framme vid teatern, här hade jag mina två första avslutningar. Som det stod på en skylt, kanske Sveriges vackraste avslutningsplats. :) Är benägen att hålla med. Minns att jag t.om varit så modig att jag stått på scenen och sjungit en sång.

Nu blev det springa av må ni tro! :)



Och så upptäckte dom att man kunde springa in där bakom och klättra upp. Så det var man ju tvungen att göra såklart! Jag är självklart med däruppe, men valde att ducka när Fia tog kortet. :)

Och sen fick jag springa hela vägen tillbaka upp igen. Pjuh! (sprang hela vägen ner när barnen slank in i ett dörrhål snabbt som blixten)

Nelly hon kom aldrig hela vägen ner, men var på god väg iallafall. Kröp baklänges nerför en bra bit innan hon till slut vände och tog trappan upp igen! ;)





Lite kusinbilder i det gröna. :) Försök bara att få dom att kolla i kameran samtidigt så ska du se hur inte lätt det är. ;)



Elias hittade ett Snigelträd. Satt säkert ett tiotal sniglar längs stammen.

Titta mamma, en sligel.

Efter teatern så vände vi håll och gick till Klosterruinen, där nunnorna bodde. Det var häftigt, där fanns en massa skyltar med info om platsen och männsikorna som levde och dog där. Själva klostret brann ner på 1500-talet och stenarna användes sen för att bygga Edsberg Kyrka. Så nu vet ni det! ;) (Amfiteatern byggdes förresten 1937)











Blev lite full i skratt när jag såg följande tre bilder. Som ni ser på bilden ovan så tog jag kort på ganska långt avstånd och såg inte riktigt vad barnen pysslade med, men när jag förstorade bilderna så syntes det väl. :) Medan smågrabbarna (Elias och Liam) står och funderar på hur man ska komma upp så står dom två stora brevid och grimaserar. Sötungar allihopa. ♥





Efter en hel dag ute smakade det mycket bra med en grillad hamburgare! Och lite kallskuret med potatissallad till.

Den här fina bilden får avsluta det här inlägget om en riktig toppendag! Tack Fia för en riktigt lyckad utflykt! ♥


Kommentarer:

1 Emma:

skriven

Mysigt :)

Kommentera här: