0

Astrids limpor

 
Svärmor har ett gammalt recept liggandes som min man helt plötsligt fick för sig att baka strax innan jul. Nämligen Astrids limpor, eller sirapslimpor som dom också kallas, trots bristen på sirap i receptet. ;)
Brödet blev otroligt gott, så när nu baklusten föll över mej så ville jag också prova. 8stycken fina limpor blev det. Vi bjöd på bröden Stefan bakade till jul och det kommer nog bli en ny tradtion istället för vörtbröd. Barnen tycker också om det vilket är ett stort plus såklart. Alltid roligt att se gamla recept och hur man ändrat dom efterhand man bakat och upptäckt saker. Jästider fanns inga med överhuvudtaget så jag körde en timma, bakade ut och sen ca 45minuter till. Slängde lite rågsikt över bröden innan dom gräddades också. Bara för att det ser så vackert ut.
 
 
Det blev lite deg att jobba med! :)
 
Glömde helt bort att fota det färdiga resultatet, klockan var sent och det var dags att åka hemåt efter att ha stått nere hos svärmor och bakat mest hela dagen medan hon och barnen var ute i friska luften och hade det gott. Det var i torsdags och då bakade jag även kolakakor, gifflar och äppelmuffins som jag hade helt fel formar till!
 
 
Men Hey! det ska väl synas att det är hembakt? ;)

Kommentera här: