0

Västkusten-Bästkusten

 
När barnen hade sportlov för ett par veckor sen hade jag faktiskt möjlighet att ta lite ledigt. Så jag jobbade bara måndag och tisdag. :) En av fördelarna med att jag äntligen bärgat min första fasta anställning! Jag tog nämligen ut tre dagar med komp!
 
Så vi bestämde oss för en tripp ner till Uddevalla och Färgelanda för att hälsa på syster, mormor Pussie och Anna med familj. Sagt och gjort. Lite senare än vi tänkt oss kom vi iväg vid elvataget. Strax nedanför Mariestad kom vi på att vi glömt både sängkläder och luftmadrass! Och strax därefter kräktes Nellan ner sig själv och bilstol. Blicken Stefan hade då, sa ngt i stil med, vänd och åk hem! Men icke! Vi stannade helt enkelt på Jysk i Trollhättan, brände 850spänn och kom ner till Ida med nya sängkläder och luftmadrass nummer tre! (vi glömde nämligen att ta med oss i somras också, och fick då i all hast stanna vid Torp, utanför Uddevalla och köpa en där.) Nu lät vi madrass nummer tre stanna hos Ida tillsammans med sängkläderna vi köpte. Så slipper vi glömma fler gånger. :)
 
 
Ida var lika klantig hon och hade tappat plånboken, så när vi kom ner blev det stopp på affären för att köpa toapapper, och så blev det en tur in på lokala Systembolaget. Hem till Ida, hej, hej, kramar, pussar och speedade barn. Ett par toalettbesök för nödiga nyanlända gäster och sen for Ida och jag tillbaks till affären efter att vi bestämt va vi skulle äta under vistelsen. 900kr till swish! Tillbaks hemma så gjorde jag en kycklinggryta som litensyster älskar. Hade helt glömt bort den här hemma, både make, barn och syster åt med god aptit, så den ska vi nog göra snart här hemma med. Efter lite tragglande somnade barnen och vi vuxna (nåväl) satte oss och spelade Canasta! Så himla kul att syster gillar kortspel lika mycket som vi. :)
 
På fredagen släpade jag med syster till banken för att spärra sitt bankkort. Därefter for vi in till Uddevalla och gick på Bohusläns museum ett par timmar. Tyvärr hade dom gjort om det helt sen jag sist var där. När jag var liten var det mycket mer barnvänligt, med en båt man kunde leka i och olika rum uppbyggda, tillexempel ett gammalt fiskarhem, en gränd med pigbostad och ett 70-talshem om jag inte minns fel. Allt detta var borta och nu var det mest en massa att läsa och titta på. Missförstå mej rät nu, som vuxen var det jätteintressant. Men tyvärr tyckte inte barnen likadant. En del fångade deras intresse absolut. Men inte i närheten av hur det var för mej som barn där. Vi avslutade besöket med en lunch på restaurangen i anslutning till Muséet, Kajkanten. Jättegod mat! 600spänn i ett nafs!
 
 
Fredagskvällen spenderade vi sen med Badminton. Syster och hennes kompisgäng hyr nämligen en idrottshall ett par kvällar i veckan och sen rusar dom runt och slår fjäderbollar så det står härliga till. Klart vi ville prova på! jag och barnen iallafall. Stefan passade på att njuta av lite egentid och tystnad och gjorde sen även kvällsmat till vi kom hem (tacos, vad annars, det var ju faktiskt fredag!). Men vi andra for runt som små tättingar i Hallen. :) Så jäkla kul. Och herregud vilken träningsvärk jag fick i både rumpa, vader och underarmar efteråt. Skulle väldigt gärna spela hemma, pratade lite med svägerska Fia om att kanske spela sen när hon fött barn. Vore riktigt kul. :) Kvällen avslutades sen med kortspel.
 
 
På lördagen åt vi frukost och packade ihop oss i Chryslern. Kramade om Ida ordentligt och sen for vi hem till Anna med familj. Där var också Annas mamma Maria som är mej väldigt kär sen många många år tillbaks. Så roligt att se henne, det var på Annas bröllop för snart fem år sen vi sågs sist. Tiden går ruskigt fort! Väldigt roligt att hon fick träffa både Stefan och barnen den här gången också. :) Anna stod och stekte pannkakor för glatta livet när vi kom, och tillsammans med både dricka, sylt och glass lyckades hon få upp energinivån ordentligt på samtliga barn. ;) Vi hann sen med ett par timmars prat innan vi åkte tillbaks in till Uddevalla för en lekprksdate med mormor Pussie, välbehövligt för barnen innan resan hemåt. Lite tråkigt väder och alldeles för lite kläder på barnen gjorde att vi inte kunde vara ute alltför länge. Men det var skönt att få träffa mamma, krama om henne, och också få visa Stefan vart jag bodde som liten en gång i tiden. Får bli en längre promenad när det är sommar och sol. :) Tanken är att spendera en vecka nere i Uddevalla till sommaren så vi hinner med alla ordentligt. Skulle vilja ta en riktig långpromenad runt de gamla skolorna och de hus där man hade vänner bodde och lite sånt.
 
 
Klockan var ca halvfem när vi vände hemåt, med siktet insällt på att hinna hem till mellon vid åtta. Stannade på rattugglan och åt kvällsmat vid sex, då var vi vrålhungriga hela högen. Helt ok mat på vägen och skönt att slippa Mcdonalds! Även om tre av fyra barn valde hamburgare och pommes. ;) 400nånting gick det på.

Tio i åtta svängde vi in på parkeringen och lagom till "Nu kör vi" var vi alla sex parkerade i soffan med en skål ostbågar. Trötta men lyckliga över vår lilla minisemester. ♥
 
Varför jag skrivit ut summor vi spenderat här och var är helt enkelt eftersom jag sa till Stefan att det här kostar u inget, lite bensin bara! Haha, kanske blev lite mer, men vad gör väl det om Hundra år!
 

Kommentera här: