1

Ren njutning...

 
 
 

Igår åkte jag ner till Mikaela för lite avkoppling, brudbukettsplanering och mellisjungmys. Emma.B var snäll och lånade ut sin bil så Stefan slapp bli strandad. Så Stefan körde mej till Deje för bilbyte och sen for jag och Skodan på äventyr! :) Strax efter att jag landat så blev det croissantfika och lite catching up.

 

Till kvällsmat hade jag beställt linssoppa. Mikaela gör en helt fantastiskt god sådan och igår överträffade hon sig själv när hon dessutom gjorde spenatknyten till soppan. Mmm så gott det var! Någon ville ha recept. Har inga mått eller annat men det jag såg var det här:

Knyten: Stek spenat tillsammans med vitlök, låt svalna lite och blanda sedan ihop det med philadelfia vitlök och fetaost. Salta och peppra efter behag. Kavla ut smördeg, skär den i lämpliga bitar. Placera lite gegga i mitten och tjoffa ihop dom. Pensla med uppvispat ägg och skjuts in i ugnen! Kanske typ 225° i 20-25minuter. Man ser ju när dom är gyllenbruna och liksom frasiga. :)

 

Soppa: strimla purjolök, hetta upp olja i en kastrull och bryn löken lite, häll ner röda linser och krossade tomater. Slå på varmt vatten (som du kokat i en sån däringa vattenkokare kanske). Krydda med, curry, cayennepeppar, salt och peppar. Låt soppan puttra ihop sig och mot slutet ( kolla på förpackningen hur länge linserna behöver på sig) så rör du ner en redig klick med honung av god sort. Voila! Servera med knyten och en klick creme fraiche. och gärna ett glas rött.

Knyten in the making..

Det färdiga resultatet; Linssoppa med spenatknyten.

Mikamela är en hejjare på flätor och när jag släppte ut de utbakade flätorna hon kämpat så med på morgonen, så förvandlades jag helt plötsligt till en lockig skönhet. Funderar faktiskt på en permanent! Älskar lockar!

 

När mat och disk var avklarat såmökade vi ner oss framför melodifestivalen (nåväl Filip smet iväg) tillsammans med lite chips och olika chokladsorter. Och medan vinnarna utsågs så passade vi på att färga ögonbryn och mina fick sig även en välbehövlig plockning. :) Sen blev det Tarantino i form av Deathproof. Har av ngn anledning missat den (och Inglorius bastards!). Men nu har jag sett den. Den var bra! Men inte en av hans bästa.


Efter en hel natts sömn så vaknade jag upp till en frukostmänniskas dröm, smoothie, keso, bröd, ägg, kaffe, thé, yoghurt etc... Nu är jag ju ingen frukostmänniska. Men ändå på ngt konstigt vänster så kan jag längta efter frukost hos Mikamela. Hon njuter så av det. Och har nu även lyckats hitta en partner som gör det. Så medan Mikamela satt och njöt. Så vaknade jag till och lyckades få i mig både två glas smoothie, med keso, thé och ett ägg! Inte illa pinkat för att vara mej vill jag lova! Smoothien innehöll vinbär, jordgubbar, hallon, avocado, ägg, ingefära och banan. Så gott!

 

Vid lunch rullade jag hemåt efter att ha kramats ordentligt med både Mikaela och Filip.

 

Saknar er redan!

 
 
 

Kommentarer:

1 emma:

skriven

Härligt att få njuta lite i trevligt sällskap och ladda lite batterier :)

Sv: Nä jag har inte fått något paket men fick besked om att det var skickat för två dagar sen. Kommer väl mån eller tis. Ja visst är det sorligt men det finns mycket fint på den större avdelningen med :) Som sagt tiden går för fort med dom!!

Kommentera här: