1

Paltschwimen

 
Till kvällsmaten idag serverades det Pitepalt med smält smör och lingonsylt. Funderade på om barnen skulle gilla det, vilket dom gjorde med råga. Dom fick i sig en halv var innan dom drabbades av paltkoma (nu förstår jag det uttrycket) eller paltschwimen som dom säger härikring.
 
Jag fick också chansen att lära mej att göra palt av ett proffs, det gjordes med mandelpotatis som skalades och revs fint, sen blandades den med salt och mjöl till en kletig deg (ibland behövs lite vatten om potatisen är lite torrare). Sen rullade vi köttbullar av fläskfärs smaksatt med salt (kan ta peppar också eller kanske lite hackat fläsk med lök), Därefter tog man en klutt smet, mjölade den lite, stoppade in köttbullen och förslöt väl innan man formade degen till en boll som man sen sänkte ner i sjudande vatten. När den sista bollen var nerlagd så kokade man dom i ca 45minuter.
 
Smakade lite som raggmunk med fläsk. :) Imorgon ska vi få prova att äta stekt palt. Spännande värre. Det är nämligen ett ypperligt sätt att ta tillvara på överbliven palt.
 
 
Efter maten behövde vi allesammans röra lite på oss. Så Anton, jag och Livia cyklade, Wilma satt i cykelsits och Magda och Alex åkte inlines på en liten kvälls/motionsrunda genom en del av Öjebyn. Vi fick se vart dom bodde förut, deras gamla hus och så fick vi sen när ett gäng grabbar tränade fotboll. Anton ramlade en gång, men tog sig snabbt upp och fortsatte vägen fram. Överlycklig över cykelturen. Wilma satt bakom min rygg och skrålade för fulla muggar, lika nöjd hon. Anton och jag cyklade faktiskt en tur till affären medan palten kokade också då vi första vändan i affären glömde bort att köpa lingonsylt. :)
 
Ytterligare en dag är till ända häruppe i Norr, barnen har somnat gott, Magda också och snart är det min tur. Imorgon ska Magda jobba lite, så då blir det vanlig vardag för min del, med fyra barn allena. Jag tänkte att vi ska äta Sommarsoppa och pannkakor till kvällsmat. Fast vet ni, dom kallar pannkakor för plättar häruppe, och plättar för småplättar. Lite knasigt, som Livia skulle ha sagt. ;)
 

Kommentarer:

1 Victoria:

skriven

Det verkar vara samma som det finns på Öland, fast där heter det kroppkakor!

Kommentera här: