0

Det växer nåt otroligt

 
I fredags så kom Jossie och tjejerna hit på en snabbvisit, vi åt lunch tillsammans och så fick jag och grabbarna födelsedagspresenter. :) Jag fick den här fina orkidéen ni ser ovan på bild. Med orden "nu ser du till att få den här att blomma om också". Det kommer nog bli en utmaning. :) Du förstår jag har nog varit aningens stöddig på senaste tiden då varenda orkidée blommat om här hemma. Men det verkar som att dom trivs hur bra som helst här i köksfönstret! Och nu i det sista så har det tillkommit inte mindre än tre stycken nya i min "samling" (som jag nog får utöka till sovrummet, där dom borde ha samma premisser för att blomma om). Den här nya fina vita skönheten får helt enkel namn efter sin givare, eller givarens dotter. Engla. Tycker det är passande med hennes vita fluffiga blommor.
 
Den här snyggingen hittade jag i Karlstad förra veckan, på Coop. Dom skulle ha två stänglar, men jag lyckades hitta än med inte mindre än fyra stycken! Hennes namn är Solan. Vet inte så jättemycket om henne än så länge, mer än att hon älskar att blomma tydligen. :)
 
Kommer ni ihåg inlägget i november, där jag presenterade er för mina fina orkidéer om inte annat hittar ni det -->HÄR<-- Det här är iallafall Stinas dotter Tina, som då precis börjat växa. Man får inte ha bråttom när det kommer till orkidéer, men för ca 2-3veckor sen kunde jag äntligen klippa navelsträngen och plantera om Tina i egen kruka. Nu väntar jag med spänning på att se henne växa till sig och blomma. Det visade sig sen att Stina blommade med vita stora blommor. Det kom en ganska liten stängel med fem blommor medan Tina stod på tillväxt. Så nu kan jag också komplettera hennes släktträd med en bakgrundshistoria. Stina fick jag av Martinas föräldrar som inflyttningspresent för ungefär knappt två år sen, så det tog sin lilla tid för henne att blomma om. När jag fick henne så hade hon två stora fina stänglar fulla med blommor. Men se, den som väntar på ngt gott! :)
Här nedan ser ni Rosalie, det här är tredje gången hon blommar hemma hos mej. :) Hon är gamlingen i gänget, och den första orkidéen som blommade om hos mej. Min lilla älskling. ♥ Hon blommar likadant som sist, med en delad stängel, dock tror jag faktiskt att det är fler blommor den här gången!
Blommorna har också blivit lite mörkare än förra gången, vilket stämmer mer med hur den såg ut vid första blomningen.
 
Brevid Rosalie, på väg att blomma om för första gången, står Maja. Henne fick jag av mina farmor och farfar medan vi bodde i lägenheten i Bibliotekshuset, tror det var på min födelsedag. Hon hade två stänglar fulla av ljust gula blommor. Nu kommer det en ny stängel, som jag faktiskt råkade bryta av när jag skulle binda upp henne! Ve och fasa. Blev helt förstörd, men Maja är starkt och började genast skjuta ny stängel från den gamla.
Sen har vi Brutus, ni minns den tystlåtna herren som gömde sig lite bakom gardinen. Han beslöt sig till slut för att om fruntimren kan så kan jag med, och nu växer sig hans stängel (fniss) så hög och fin och det verkar som att den kommer grena sig med åtminstone tre grenar. Ska bli spännande att se vad det blir för färg, för det har jag faktiskt ingen aning om. :)
 
Viola som i vintras stod i mitten av fönstret fick sen flytta bakom gardinen för lite återupphämtning och omblomning, och hon kom faktiskt med en liten stängel med rosa blommor. Nu sätter hon både nya rötter och blad så hon kommer nog snart igen. :)
 
Solrosa som då var nykomlingen, fick lite svårt med sin första blomning, knopparna liksom stannade av och blommade aldrig ut. :( Den första stängel vissnade ner helt och den andra klippte jag till slut ner, så den fick tre ögon kvar. Och det hjälpte tydligen, för nu kommer det faktiskt en ny stängel! :)
 
Jag fick ju också en orkidée av Fia, Ante och Liam när jag fyllde se -->HÄR<--. Hennes namn är Lillan, för hon är lite lila. :) Hon blommar fortfarande på båda stänglarna och står för tillfället i storarummet pga platsbrist. Men hon och någon mer ska snart få flytta in i sovrummet. Fia gav mej också en liten orkidée som hon drivit upp själv i julklapp. Tyvärr överlevde den inte. :( Barnen ryckte upp den gång efter annan och till slut orkade den inte mer. Känns väldigt synd och nu har jag gömt Tina lite bakom gardinen för att dom inte ska se henne, så hoppas jag att hon får en bättre chans till tillväxt.
 
Jag har även tingat ett skott på en riktigt mörklila orkidée hemma hos Jossie, hon har nämligen fått två skott på en stängel! :) Men det dröjer nog några månader innan det är dags att klippa navelsträngen där. Verkar vara ungefär 8månader som gäller. Jag har också gett hennes orkidéer lite kärlek när jag varit där så två av hennes är nu på gång med nya stänglar. Känns bra att föra intresset vidare. ;)
 
 
 

Kommentera här: