0

Vilka bor i mitt köksfönster?

Sex stycken orkidéer slåss om utrymme i mitt köksfönster. En av dom blommar om för första gången, en annan kommer snart blomma igen, med vilken färg har jag absolut ingen aning om, eftersom jag inte minns vilken av dom det är. :) Men det gör ingenting. Det är bara spännande. En är helt ny. En fjärde har precis slutat blomma, två stänglar fulla med gula blommor hade den. Den femte och den sjätte har blommat över för en tid sen och står nu på tillväxt.


Det här är den första orkidéen jag någonsin fått att blomma om. Den har en stängel med två grenar som varit fulla med ganska ljust rosa blommor. Dom första som kom var dock nästan vita. Men sen har dom fått mer och mer färg för var blomma som slagit ut. Dom första blommorna har fallit av och jag tror att den har ca en månad kvar på blomningen. Hon heter Rosalie.

Det här trodde jag var en ny stängel, men nu när den äntligen börjat växa lite så ser man att det är en stickling, en ny liten planta. Otroligt häftigt. Nu måste jag bara googla lite för att se hur man ska göra med dom. :)

Men den gömde också på en ny stängel upptäckte jag för två veckor sen. Man ser hur mycket fortare dom växer, för sticklingen blev synlig för snart två månader sen. Den här lilla gynnaren har jag som sagt ingen aning om vilken färg den kommer ha när den blommar. Men hon heter iallafall Stina.

Det här är nykomlingen i gänget. Hon heter Solrosa, pga av hennes ljusa gula ton som finns på nederkanten av foderbladen och även på knopparna. Hon är otroligt vacker i färgen och jag hittade henne på IKEA igår.

Även Solrosa gömde på en överraskning, trots att hon stod tillsammans med andra Enstänglare så hade hon faktiskt en andra stängel som verkar ha flera grenar även den. Så jag har nu satt i en blompinne och rätat upp den stängeln lite.


Den tvåstänglade blomman längst till vänster i bild heter Maja, det var hon som hade två stänglar fulla med gula blommor.

Herren längst till höger heter Brutus. Vi får se vad han tänker ta sig för. Han står tyst och butter utan att visa minsta tecken till att blomma om eller sätta nya stänglar. Men han får stå där och bida sin tid. Jag har inte bråttom.

Mitt emellan Solrosa och Rosalie står Viola. Hon är tyst och lite blyg och står med en gammal stängel kvar och vet inte riktigt om hon ska våga sig på en blomningen till. Men jag ger henne vatten och pratar snällt med henne och hoppas på det bästa.