1

Årskrönika 2010


Året skålades in tillsammans med familjen Norberg, ngt som vi hade tänkt skulle göras om iår, men sjukdom ställde till det. Så vi ser fram emot att skåla in 2012 tillsammans istället! :) Elias startade året med att först krypa och sen sätta sig, både ock skedde den 1januari. Det var en hel del sjukt i januari, både feber och förkylningar, influensa och gallstensanfall. Årets första semla avnjöts den 16januari. Vi umgicks med vänner och bekanta stup i kvarten både på hemmaplan och hemma hos andra. Jag hade ljusparty här hemma, och så firade vi såklart Wilmas tvåårsdag med buller och bång. Det blev en hög med dockor och atteraljer till åt våran lilla tjej, även en egen stol till köksbordet och annat smått och gott. I slutet av månaden fick jag ett mess av Josse som löd; Ring och boka, så bjussar jag på bowling, för att du är så go! Det värmde mitt hjärta! Vid månadsskiftet sen så flyttade Elias ur vårt sovrum och in till sin syster.

       


Månaden inleddes trist med ett nytt gallstensanfall, på väg in till akuten med pappa, så krockade vi med en älg! Hade dock änglavakt så både vi och älgen klarade oss utan några direkta skador. Bilen gick det dock lite värre med! Men vi kunde fortsätta in till sjukhuset med den iallafall, innan den rullades in för reparation. Hade klädparty hemma, och fick en lånebil, en rackarns snygg volvo V70 -09 som vi sen gled runt i hela februari. Vi firade Englas 1årsdag och så var jag in till USÖ och gjorde en magnetröntgen för att se vad som gömde sig i gallgångarna. :) Tomas och Johanna fick sin andra son, en liten Tyr. Vi lyckades dra på oss ngn form av spysjuka som sen vandrade runt i halva släkten. Mycket uppskattat! ;) Elias fick sin femte tand och snön låg vit på taken och orsakade problem, två ggr var vi över till pappa och Styvis och hjälpte till att skotta av taken. Månaden avslutades med restaurangbesök, det var pappa som firades på karishma, med var också farmor och farfar och Monicas föräldrar Maina och Willy. Det var meningen att Tommy och Rebecka skulle vart med men dom spenderade kvällen på akuten med bror som hade magsmärtor. :( Efter middagen gick jag och Stefan på bio, Avatar. Sista söndagen i månaden så döptes Benjamin i Mellösa kyrka.

       


Elias började sova hela nätter och så bowlade jag med Josse. Vi var över till Linnéa och Teddy en eftermiddag, där fick Anton prova riddarhjälm! Lyckan var stor. :) Liam döptes i Sköllersta Kyrka och Tindra fyllde tre år. Jag var i Linköping och spenderade ett dygn hos Mikaela, mycket skönt! I mitten av månaden fick vi så ÄNTLIGEN hämta hem vår egen bil från skadeverkstan. :) Våren gjorde sig påmind, när vi hittade både krokus och snödroppar utanför porten. Vi tillverkade en egen riddarhjälm till Anton med hjälp av en vällingkartong och silvertejp. Och så blev det att leka med Jojo och Theo i deras nya lägenhet.

         


Våren satte fart på allvar och det töade för fullt i början av månaden. Ida var här och hälsade på. Påskafton spenderades hos Pappa och styvis, jag gjorde en anjovistårta, mycket gott! Stefans kusin Tomas kom över med sin motorcykel, som både pappan och Anton fick provköra. Gissa om dom var lyckliga. ;) Vi bokade stuga till årets semester. Anton gjorde en "Alfons Åberg" och knöt garn i hela sitt rum, med resultatet att lillebror fastnade. :) Jag tog en tripp till Mikaela, och så hade vi en liten spontanfest hemma, som varade halva natten. I rabatterna utanför porten (söderläge) blommade både vitsippor, primulor, gullvivor, krokusar, tulpaner och pärlhyacinter. Anton lärde sig att göra huvudfotingar och hade sin första övernattningsgäst, nämligen Tindra som ville följa med oss hem en dag när vi var där. Ute blommade både tussilago och blåsippor och vi inköpte årets foppatofflor. Strax därefter kom ett bakslag med snöfall! Mormor Pussie var uppe och hälsade på oss. Sista helgen i månaden var det Pålsbomarken och kalas x2, först Ante och sen kusin Fredrik. Och så bestämde sig Anton för att sluta med napp! Och sist men inte minst så var vi på Cirkus med en massa Granstedtare.

       


Den 1maj så firade vi Stefans farbror Stig som fyllde 60år, detta gick av stapeln på Folkets hus. Jag investerade i solbrillor med styrka, sååå skönt! Vi var till Ullared med Martina och Markus, och så var jag med Styvis till stugan och klöv ved. Jag tog en tur till Enköping med Fia.B och hennes lastbil och provade på att köra truck mitt i natten. :) Vi påbörjade altanbygge hemma hos Ante och Fia, och så firade vi Sagas 6årsdag. 16maj fick Wilma årets första fästing. Usch! Och så fick vi ta en vända till akuten då Wilma fick piglux igen. Mikaela kom hit på besök. Altanbygget fortskred utan problem och jag och Stefan firade vår fjärde bröllopsdag med buller och bång! Så mysigt så. Kärleken frodades överhuvudtaget hela månaden. Och anton lärde sig att knäppa knappar alldeles själv!! Och vissla. Vi åt årets första svenska färskpotatis, som vi betalade 39.90kr/kg för. Och så föddes Jesper, Theos lillebror den 26e. Vi fortsatte klyva ved, och så blev altanen klar! Avslutade månaden med årets första saftkok, en gudomligt god rabarbersaft.

       


Inleddes med vår/sommarfest på dagis, där det bjöds på skönsång, glass och korv. En hel del tid spenderades nere i lekparken där det lektes för fulla muggar. Jag fick min älskade systemkamera av finaste maken. ♥ Och så tog jag en tur ner till Mikaela där vi fotade hej vilt, var ute och åt och gick på Bio. SATC 2. Anton började sova utan blöja. Vilket funkade jättebra från start! Skattepengarna dök upp innan midsommar. Elias fyllde ett år! Liten blev stor. Det firades med tårta kalas i flera dagar och massor med paket. Mamman fick vara med och fira sin födelsedag på ett hörn. Fick photoshop av maken och annat smått och gott. Och så bowlade jag med pappa. Vi hade avslutning på babycafét, lite vemodigt. :( Midsommarhelgen spenderades med nära och kära. Dan innan midsommar var vi hos Ante och Fia, midsommarafton i Folkets park först och sen hemma hos pappa och Styvis. Midsommardagen lekte vi med Norbergs. En helt underbar helg helt enkelt. :) Vi skrev kontrakt på nya hemmet, lovely! Vi var in till Stora Holmen med Rebecka och jag och Martina tog en tripp till Vingåker.

       



Anton fyllde fyra år!! Och var sjuk när den stora dagen inträffade. :( Hög feber, så det blev stillsamt firande här hemma. Och inställt kalas. Martina och Markus trotsade dock sjukdomarna och kom på eftermiddagen, vilket var såå uppskattat av Anton, som inget hellre ville än att någon skulle komma. Dagen efter firades han hos pappa och Styvis med grillat och bad i pool och nya snickarbyxor, utan hängslen! Så småningom blev det också kalas nere i Ilvanbo, men då fick mamman vara hemma med Elias och Wilma som blivit sjuka. Samma dag rånades Handelsbanken i Pålsboda. Jag sålde volvon och så kokade jag och Rebecka mängder med jordgubbssaft och sylt i Ilvanbo medan svärmor lekte med barnen. Anton flyttade också hem till farmor ett par dagar och så var vi uppe hos Lasse och plockade ärtor och fiskade. Innan vi sen begav oss till Öland på semester så fick vi ett plus! Vi var gravida, fem ska bli sex. :) Och så plockade vi årets första blåbär. Och blev med chrysler lagom till Ölandsresan. Och under resans gång så började Elias att gå!

        


Vi fick årets första, men inte sista, laddning av kantareller av Stig. Jag plockade svarta vinbär hemma hos pappa och Styvis som omvandlades till saft och sylt. Jag mådde illa mest hela tiden, men hade Stefan hemma hela månaden, så det gick rätt bra. Vi spenderade en dag på Parken Zoo tillsammans med Ante, Fia, Liam och svärmor.
Anton älskade karusellerna, Wilma var dock lite mer reserverad! :) Vi var inne hos fotografen och blev förevigade hela familjen, fiskade kräftor hos Lasse, var på Sonisphere med Martina och Markus och så var Anton på studiebesök hos Fias bror Andreas som jobbar som brandman! Elias började dagis med en väldigt vemodig inskolning, mamman hade svårt att släppa taget. :( Vi var också hos familjen Hilmersson, där både Anton, jag, Atle, Daniel och Angelica skulle uppvaktas. Sista helgen i augusti så åkte jag ner till Uddevalla för att vara med på min barndomsvän Anna-Marias bröllop. Så vackert och hur kul som helst! Vi fick också reda på att Tommy och Rebecka skulle ge oss en liten kusin!

     


Flytten gick av stapeln dom första dagarna i september, jag var dock ganska passiv, men hade hjälp av goda vänner, som både packade, bar och ställde in i nya hemmet. Orken fanns bara inte. Men jag var ändå otroligt glad över flytten. Vi åkte till Stockholm, och globen, för att se Ozzy Osbourne, så häftigt! och så var mamma här en knapp vecka. Daniel hjälpte oss att tapetsera i lägenheten under en helg, med sig hade han hela familjen, så vi fick en chans att umgås ordentligt! :) Vi hann också med att fira Rebeckas 30årsdag. Bloggandet var på minimum, eftersom det tog nästan hela september innan internet fungerade i nya hemmet! Dumma Telia. Fick dock en ganska bra kompensation, lite över 2000kr. Vi slängde förresten bort tre plastsäckar med leksaker under flytten ch plockade bort nästan tre säckar fulla med gosedjur! Det ni. 

      


Anton upptäcker verkligen legot, och börjar bygga de mest fantastiska sakerna, han vill gärna att man är med och bygger. Höstens Ullaredsresa med Martina och Markus gick av stapeln. Bror fyllde år och hade kalas. Mikaela kom hit över en natt. Den 20oktober var det äntligen dags för Ultraljudet, och vi fick se en rörlig liten en därinne, en liten Nelly visade det sig. Jojo klippte av mej massor av hår, så skönt! Och Wilma klippte sig själv! :) och så hade vi en väldigt sen kräftskiva med Norbergs. Och bad dom bli gudföräldrar till Nelly, vilket dom tackade ja till! Precis i slutet av månaden kom Ida upp hit. 

         



Månaden inleddes med bak, bak och bak då jag bestämt mej för att bjuda på 7sorters kakor till Stefans kalas. Och Jojo gjorde ljuvliga chokladtårtor. Syster åt kakor för glatta livet. ;) Den första snön föll och så var jag på Ladiesnight med ett gäng glada tjejer. Vi hälsade på morfar på hans jobb en dag och Anton och Wilma fick åka lastmaskin. Sen hade vi en underbar kväll på stan med Jojo och Fredrik, bio och middag på La Pampa. Jojo överraskade mej med en helt fantastisk god tårta på en trist måndag! Smaken sitter kvar i munnen än. :) En onsdagskväll fick jag finbesök av Martina, vi åt scones och tittade på film och bara myste. Händer alldeles för sällan! ♥ En annan kväll var Stefan och Markus inne i stan på Öl och Whiskeyfestival.... Årets första lussebak gick av stapeln, och Jojo lärde mej göra vetelängder. Och Stefan sköt sig en hjort. Vi var på kalas i Sköllersta, Liam fyllde 1år. ♥ Och så bakade vi pepparkakor hemma hos Jojo. Och så var det utveckingsamtal för Elias och Wilma.

           


Anton provade att slicka på ett armeringsjärn, vilket resulterade i en hel del blod och tårar och ett besök på USÖ, därefter åkte vi hem till Tomas och johanna i Glanshammar och där lyckades vi låsa in nycklarna i bilen så vi fick tillbringa ett par timmar med att vänta på assistenskåren! :) Jag började också jobba så smått igen! Lite ofrivilligt, men det var allt kul när det väl satte igång. På gamla jobbet. Där allt förändrats! Vi var uppe i Fellingsbro och myste med Hilmerssons och uppvaktade Casper. Jag hann jobba exakt en dag innan jag fick vara hemma och Vabba, Anton som fick hög feber. Jimmy kom hit den 11december, och han kommer aldrig få åka härifrån! ♥ Vi gick och såg barnen lussa på dagis. Så fina. Anton ville dock inte vara med, utan satt med mej och jimmy och svärmor och tittade på dom andra. Massor av förberedelser inför julen, vilket underlättades betydligt av brors närvaro. Julafton spenderades med min sida och på juldagen åkte vi ner till sväriarna. Barnen har blivit alldeles bortskämda med massor av julklappar. Som vanligt. Nyårsafton blev lugn då jag jobbade.

         

Förutom allt ovan så har ju såklart massor av annat hänt, både sånt som har vart jättekul och sånt som har vart mindre roligt. Precis som alltid. Livet går sin gilla gång, och man försöker hänga med så gott det går helt enkelt. Nu ser vi fram emot ett fantastiskt 2011, året då vi blir fyrabarnsföräldrar. :) Med allt vad det innebär...

Kommentarer:

1 Fia:

skriven

Oj ! Du tog verkligen åt dig av det jag skrev om rökning/snusning. Haha, jag menade inget ont till någon !. Jag har rökt och snusat, snusade gjorde jag i ett par månader rökning, lite längre. I tonåren, men det är inte det som är relevant utan jag tycker det är i dagens läge vidrigt med rökning och lössnus.

Alla ser vi olika på det där med pengasättning, för min del anser jag inte att jag kan klaga av själva kostnaden eftersom jag har hästar osv. Men jag bryr mig inte om han snusar eller inte, det gör han som han vill.

Många forskningar säger precis tvärtom om med snus, att det inte är skadligt, medan vissa säger att det är skadligt. Jag vet inte och jag struntar i det faktiskt, vill Håkan snusa så får han göra det för mig, han är en vuxen människa med egna beslut. Men detta är min åsikt och jag klankar absolut inte ner på hur andra har det eller ser på det, det är upp till var och en ! ;)

Kommentera här: